در دنیای امروز و پس انقلاب تکنولوژی واژه اپلیکیشن (application) که به اختصار app نامیده می شود به عنوان یکی از پرتکرار ترین کلمات، در مکالمات روزمره ما نقش ویژه ای پیدا کرده است.
این گسترش روز افزون اپلیکیشن ها در تمامی حوزه ها برای ما چه معنایی دارد؟ درست است، بازارکار خوب!

اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن در دنیای دیجیتال به معنای نرم افزار یا ابزاری است که ما می‌توانیم آن را بر روی سیستم هوشمند خود (کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و …) نصب کرده و از آن برای انجام و یا سهولت در انجام برخی کارها و وظایف خود استفاده می کنیم.
اپلیکیشن ها به طور کلی به چند دسته بسیار مهم تقسیم می‌شوند:
برنامه های آب و هوا، آشپزی و رستوران، آموزشی، ارتباطی، امور مالی، پزشکی، تناسب اندام، خرید، رفت و آمد، سبک زندگی، سفر، شبکه های اجتماعی، شخصی سازی، عکاسی و ویدئو، کتاب ها و مطبوعات، کودک، مذهبی، موسیقی و ورزشی و …

وظیفه اصلی اپلیکیشن ها چیست؟

اپلیکیشن ها برای آنکه نیازهای ما را بتوانند رفع کنند ساخته خواهند شد، در واقع وظیفه اصلی این برنامه ها استفاده از منابع سخت افزاری برای پیشبرد و ارائه اهداف نرم افزاری در جهت سهولت انجام یک کار می‌باشد.
به طور خلاصه:
برنامه نویس های اپلیکیشن برای ایجاد نیاز یا پاسخ به یک نیاز، با ترکیب منابع سخت افزاری و نرم افزاری، اپلیکیشن های متنوع و خلاقانه ای تولید و آن را ارائه می‌کنند و در ازای آن مبلغی قابل توجه به دست می‌آورند.

طراحی اپلیکیشن و مراحل آن چیست؟

به صورت کلی به تمام گام هایی که برای کدنویسی، طراحی گرافیکی، تست و نسخه برداری از یک برنامه انجام می‌شود، طراحی اپلیکیشن می‌گویند. این طراحی به صورت کلی کاری بسیار تخصصی و گاهی اوقات سخت می باشد مخصوصا اگر قرار باشد برای سیستم عامل های مختلف ارائه گردد.

مراحل طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن به صورت کلی از ۸  گام اساسی تشکیل شده است، که البته بسیاری از این مراحل جزلاینفک طراحی، ساخت و ارائه هر محصول یا خدماتی در بازار پر رقابت امروزی می‌باشد.

قدم اول: شناخت نیاز

در ابتدا شما باید بتوانید یک تصویر کلی از نیاز یا مشکلی که می‌تواند توسط ایده شما در قالب نرم افزار مرتفع شود، داشته باشید.  برنامه شما باید بتواند این نیاز را توام با کاهش هزینه، زمان و … برای مخاطب انجام دهد و بازدهی بالایی داشته باشد.

قدم دوم: جامعه هدف

بجای اینکه سعی کنید تور خود را در اقیانوس پهن کنید، وارد یک برکه شوید و تمام ماهی ها را شکار کنید. داشتن جامعه هدف مشخص، بهترین راه برای بالا بردن بازدهی و استفاده از اپلیکیشن شما می‌باشد. در این قدم باید بدانید جامعه هدف شما دارای چه جنسیتی است، چه بازه سنی داشته و مهم تر از همه از چه پلتفرمی برای رفع نیاز خودش بیشتر استفاده می‌کند.
نکته: اگر مخاطب شما ممکن است از چند پلتفرم و یا سیستم عامل برای همگام سازی برنامه شدما استفاده کند، باید این مورد را نیز مدنظر داشته باشید.

قدم سوم: مدل کسب درامد

اپلیکیشن شما برچه اساس قرار است سود آفرینی کند؟ در حال حاضر چند مدل متفاوت برای سود آفرینی از طریق برنامه های کاربردی وجود دارد:
اپلیکیشن های پولی
اپلیکیشن های رایگان با پرداخت درون برنامه ای
اپلیکیشن های تبلیغاتی
اپلیکیشن ها با حق دانلود

برای انتخاب هرکدام ازین مدل های کسب درامد، توجه به جامعه هدف اهمیت بالایی داشته و جدا از آن شما باید به مسائل مالی اعم از توسعه، بازاریابی، تبلیغات و انتشار نیز اهمیت بدهید.

قدم چهارم: اپلیکیشن را طراحی کنید

در گام چهارم شما باید در نهایت دست به کار شده و ایده خود را از کاغذ خارچ کنید، برای طراحی اپلیکیشن شما دو راه اصلی دارید:

ـ برون سپاری طراحی به شرکت های مختلف
ـ یادگیری طراحی اپلیکیشن

به شما توصیه می‌کنم، اگر می‌خواهید کاری جدی و مهم انجام دهید و طراحی اپلیکیشن برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن را در برنامه خود قرار داده و سپس با همکاری با تیم های با تجربه، آنچه مدنظر دارید را به طور کامل پیاده سازی کنید.

قدم پنجم: توسعه نمونه اولیه

پس از طراحی اپلیکیشن، وقت آن رسیده که یک نمونه اولیه از برنامه خود را توسعه دهید.
اما اینکار چرا واجب است؟
توسعه نمونه اولیه در اصل تبدیل ایده شما به برنامه با قابلیت های پایه ای آن است. با این کار شما می‌توانید خریداران را برای خرید ایده شما مجاب کرده و فرایند بازاریابی و جذب سرمایه را تسهیل کنید و از طرفی ایده خود را نیز فاش نکنید.

نکته: بدون ارائه نسخه اولیه، باگ ها و ایرادات فنی به چشم نمی آید، ایرادات امنیتی که جز جدایی ناپذیر طرح های جدید است از نظر پنهان بوده و جذب سرمایه و تثبیت در بازار پر رقابت اپلیکیشن کار بسیار سختی خواهد بود.

قدم ششم: آنالیز و تحلیل

آنالیز اپلیکیشن هایی که در حوزه شما فعالیت می‌کنند اولین قدم و در ادامه پیش بینی روند بازار و کارایی برنامه شما در رفع نیاز بازار نقشه راه شما را به شکل قابل توجهی برای شما روشن می‌سازد.
استفاده از ابزارهای آنالیز مثل Flurry، localytics، preemptive و در ادامه اگر وبسایت دارید آنالیز مخاطبان با ابزار googleanalytics به شما توصیه می‌شود.

قدم هفتم: Beta testing

تست بتا در واقع اولین فرصت برای شماست تا از جامعه هدف خود بازخورد بگیرید.
با این روش شما نه تنهای می‌توانید ریسک برنامه خود را کاهش دهید بلکه احتمال دیده شدن خود را در مارکت های اپلیکیشن مانند اپ استور به شکل قابل توجی می‌توانید افزایش دهید.

قبل از تست بتا چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

بتا تسترها را شناسایی کنید؛ تحقیقات بازار و درک درست از جامعه هدف، تحلیل بازار فرایند بتا تستینگ را به شکل قابل ملاحظه ای برای شما آسان می‌کند.

ایرادات را حذف کنید؛ اپلیکیشن شما باید در پلتفرم های متفاوت به شکلی روان اجرا شود و باگ خاصی ایجاد نکند. تست آلفا به شما کمک می‌کند بیشترین ایرادات و باگ ها را حذف کنید.

بازخورد بگیرید؛ در اصل هدف از تست بتا بازخورد گرفتن از کاربران هدف می‌باشد، با تحلیل درست این بازخوردها شما می توانید ایرادات جزئی را حذف و رابط و تجربه کاربری اپ خود را بهبود ببخشید.

قدم هشتم: دیباگ و انتشار اپلیکیشن

در ابتدا سعی کنید معیارهای ورودی خود را بسنجید، قیف فروش و بازاریابی خود را گام به گام چک کرده و رفتار کاربران را به شکل ویژه تحلیل کنید و با توجه به بازخوردها، اپلیکیشن خود را اصلاح کنید.
پس از طی مراحل فوق شما می‌توانید اپ خود را ارتقا و در نهایت انتشار دهید.
نکته: توجه داشته باشید که انتشار اپلیکیشن پایان راه نیست، بلکه شما باید بتوانید با آپدیت های ماهانه تجربه کاربری خود را دائما بهبود ببخشید تا بتوانید در مارکت خود را پیشتاز کنید.

تماس با ما

تماس تلفنی

تماس از طریق واتساپ

اینستاگرام

آپارات

یوتیوب

پشتیبانی

فروش

مالی

مدیریت

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی

مالی

مدیریت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

اینستاگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها